الأحد

ميس الهام ..بتاعت المكتبه



وانا فى سنه 5 ابتدائى وده كان فى حدود تقريبا سنة 99 /2000 وكانت شغاله ساعتها حوار استفتاء الرئاسه و واختارناه اختارناه ومكنش لسه فى حكاية الحراك السياسى دى اللى شغالين فيها اليومين دول كانت لسه محدش اكتشفها تقريبا وكانت الجرايد القوميه والتلفزيون القومى برضه قبل مايخترعو الوصله المجيده شغالين 24 ساعه اختارناه وبايعناه واحنا معاه لما شاااااااااااااااااااااااااء الله واسمع المبجل محمد العذبى يقولك : لا بيدينى ولا يغدينى ولا في مصلحه بينه وبينى ......وعلشان كده احنا اخترناه.....ياسلااام

كنت احفظ هذا الاوبريت التاريخى الذى لا اعرف لماذا اندثر الان وانقرض ومبقيتش اسمعه نهائى وده تقريبا الفكر الجديد ان الريس بقى يستعين بالفرافير شيرين وعمرو دياب ومحمد نور وبتاع....اييييييييييه فين ايامك يا عزبى انت وصفاء ابو السعود....المهم مش موضوعنا


كنت احفظه اكتر من اناشيد العربى بتاعت ميس مروه . وفى اثناء المعركه الاستفتائيه كان لابد وان اشارك فيها واقول نععععععععععععم للريس مبارك وده اللى كانت عايزاه( ميس الهام بتاعت المكتبه) نحن معشر الاطفال كنا نعرفها بهذا الاسم ميس الهام بتاعت المكتبه والتى كنت لا ارى لها دورا فى هذه المدرسه ولكن كنت اشعر انها من مراكز القوى فيها


طلبت ميس الهام بتاعت المكتبه من فصل خامسه تانى كله ان يعملو بحث عن انجازات السيد الرئيس اللى احنا اختارناه وبايعناه ولازم يبقى لينا دور فى معركته الاستفتائيه


كنت لا اعرف ماهو البحث ولا كيف يعمل ولكننى اعجبت بالفكره وتحمست لها تعاطفا مع السيد الرئيس لما عرفته عن انجازاته فى الاوبريت التاريخى اختارناه اختارناه

انا فهمت منها ان البحث ده هو ان تجيب صور السيد الرئيس وتجيب كراسة رسم صغيره وتلزق الصور فيها

رحت لابويا وقلتله على الموضوع....لم يعلق عليه سلبا او ايجابا وطلبت منه اكبر كميه من الجرايد القوميه اللى موجوده فى محطة مصر عند جدى واللى كنت اسمع انه حيدخل موسوعة جينيس فى كمية الجرايد القويه اللى عنده واللى بيشيلها من سنين وسنين طويله لانها كانت بتجييله عالبيت من الراجل بتاع الجرايد


واجتمعت امامى كميات كبيره من الجرايد ايشى اهرام وايشى اخبار وجمهوريه وفرشتهم قدامى لابدا مهمتى المقدسه فى تلزيق صور الريس فى كراسة الرسم

وكل ماالاقى صوره اقصها والزقها اقص والزق و اقص والزق

جمعت كميه كبيره اوى من صور سيادته يمكن ماتكنش عنده هو نفسه فى البوم سيادته الرئاسى لاضرب بها رقم مراهقه عاشقه لكاظم ولا تامر تقوم بجمع صوره من المجلات والجرائد والنت


والان انجزت المهمه

كراسة رسم 24 ورقه مليئه بصور الرئيس فى جميع الاوضاع والاشكال والمراحل العمريه المختلفه

تخيلت ساعتها انى حفوز بالجايزه الاولى فى هذه المسابقه السخيفه اللى فرضتها علينا ميس الهام بتاعت المكتبه


ولكن...............للاسف

قالت لى ميس الهام بتاعت المكتبه ان الصور دى جزء من البحث لكن لازم اكتب معاها عن انجازاته وتاريخه والاسباب التى سردها محمد العزبى فى ملحمة اخترناه

كل ما اتذكر الموقف ده ينتابنى شعور بالقرف من نفسى وابقى نفسى اروح لمدرستى الابتدائيه القديمه لابحث عن ميس الهام بتاع المكتبه لاركلها فى وجهها وانتقم لنفسى ولكل ابناء خامسه تانى من سخافتها وماتريد زرعه فينا من الغباء والعقم التفكيرى

اللعنه عليك يا ميس الهام يا بتاعت المكتبه وعلى المكتبه ذات نفسها

هناك تعليقان (2):

Sumaya Rabie يقول...

اللعنة على كل ميس الهام بتاعة مكتبة وعلى كل كراسة رسم اتلزقت فيها صور الريس

على فكرة أنا زمان كنت بحب الأغنية بتاعة اخترناه ديه أوي ... كان بيعجبني لحنها من غير ما أفهم هما بيقولوا ايه ولما فهمت هما بيقولوا ايه كرهت اللحن والمغنيين والكلام وكنت هكره نفسي عشان حبيت الأغنية ديه في يوم من الأيام

غير معرف يقول...

طيب يا مرعى يا حبيبى اشوف وشك بخير بقى متخفش هجيبلك عيش وحلاوة بس مش هعرف انت فين للاسف وابقى سلملى على الميس

محمد جابر