الخميس

شعر

^ قد كان بلائى فى إمرأةٍ ^


قد كان بلائي فى إمرأةٍ........... عيناها ليالٍ قمريّْه
نظرتها خمرٌ يسكرنى ...........وخطاهاكخيلٍ عربيّْه
و تمرُ امامي كنسيمٍ .............فتداعبُ قلبيَ امنيّْه
فكأنى وجدتُ بمملكتي............أنهارَ عطورٍ شرقيّْه
والشوقُ الجارفُ يأخذني.......لأُكلِمَ بالهمسِ صبيّْه
لكنَّ حيائي يمنعني..............من حتى نظرة عينيّْه
ياليتها يوماً تأتيني.............أو ترسلُ يوماً برقيّْه
لازال الحُلم يراودني..............فأنا احلامي ورديّْه
لا اعرفُ بوحَ الكلماتِ............إلا بأحلامٍ ليليّْه
فأنا لا أضمنُ أن تقبل...........وتبادلُ قلبي الاغنيّْه
ألساني َ..هل سوف تبوحُ.....وتعبر ُ عن صدقِ النيّْه
أمْ سوف تآثرُ كتماناً ..........للشوقِ وتدفنه حيّْا
أنا قلبي قد مُلىءَ جروحاً.....من طعنِ تجارب قبليّْه
سأقاتلُ عشقاًَ فى قلبي..........وغراما قد سجنَ مليّْاً
كالعبدِ الآبقِ اشواقي...........لاترغبُ سيطرة وليّا
by ..mar3i

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

جميل يا مرعى والله..... أحلى حاجة فى المدونة التعريف الشخصى ليك برافو

sheka-uwk يقول...

كلامك دة يا مرعي انا مش مصدق
انا كنت فاكرك رسام وديزين بس كمان شاعر بس جميل اوي والله

غير معرف يقول...

يا سيدي علي الإحساس
عالي، و إن كنت - للأمانة - واخد علي خاطري منك في كام كلمة كده مش في مكانهم، أو بمعني أدق، كام كلمة بوضوا الحالة الرومانسية اللذيذة اللي كنت عاملها .. زي كلمة برقية مثلاً دي .. منظرها غريب قوي ..

علي كل، كل اللي أقدر أقوله إنها تحفة و لو كانت بداية فهي بداية مبشرة ..

سلامات

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

انا قلتلك رأيي زمان لما سمعتها ... و مش محتاج أعيد و أقول ان في حاجات كده بتشكمحني عاطفيا .. من ضمنها القصيدة دي